Ondernemersvereniging OeffeltOndernemersvereniging OeffeltOndernemersvereniging OeffeltOndernemersvereniging Oeffelt
Maandag 16 juli 2018 Nieuws / actueel


Home
Organisatie
Leden
Nieuws/actueel
Agenda
Links
Aanmelden
Contact

  11-09-2017: Excursie naar Het Rijk van Nijmegen

Het eerste deel van het uitstapje stond in het teken van het project Ruimte voor de Waal. Het project, afgerond in 2016, omvat de bochtverbreding bij Nijmegen/Lent waarbij het gehele gebied is ontwikkeld tot Rivierpark in het hart van de stad Nijmegen. Na de ontvangst en een presentatie in Fort Lent hebben Oeffeltenaren Ferry van Amstel en Gertjan Coenen, die bij dit project betrokken zijn geweest, ons per fiets rondgeleid op, over en onder de diverse bruggen.

Na de lunch bij Van der Valk in Lent werd het middagprogramma voortgezet bij Hotel Erica in Berg en Dal waar het gezelschap in groepjes kon deelnemen aan handboogschieten en laser kleiduifschieten.

De dag werd afgesloten met een heerlijk walking dinner en een gezellige naborrel bij restaurant Bloemers in Oeffelt.

 
  12-09-2016: Excursie naar Veldhoven en Lieshout

Al vroeg in de ochtend vertrokken we per bus naar Veldhoven voor onze eerste bestemming, het hightech bedrijf ASML in Veldhoven.

 

ASML is een succesvolle Nederlandse onderneming en een van de belangrijkste leveranciers van machines voor de halfgeleiderindustrie (producenten van computerchips). We werden gastvrij ontvangen en kregen een heldere uitleg met behulp van  video’s en animaties over het ontstaan van het bedrijf en zijn activiteiten. Ook mochten we alvast een kijkje nemen in het op 21 september te openen experience center, een interactieve expositieruimte.

Na de middag hebben we een bezoek gebracht aan bierbrouwerij Bavaria in Lieshout waar eerst een lunch werd geserveerd. Vervolgens kregen we een rondleiding en mochten we gewapend met een proefglas stap voor stap ervaren hoe het bier wordt gebrouwen.
Per treintje werden we van het ene naar de andere gebouw gebracht.

De dag werd afgesloten bij Guesthouse De Heide waar we konden genieten van een uitstekend, mede door de SPAR verzorgde barbecue.

 
  18-05-2016: Ledenjaarvergadering en rondleiding bij De Haven in Oeffelt

We waren te gast bij De Haven in Oeffelt waar Rens Hendriks van Stichting Wonen Oeffelt en Zorgcoöperatie De Haven ons informeerde over de ontwikkelingen die gaande zijn.

 

In 2015 heeft Stichting Wonen Oeffelt (SWO) het pand De Haven aan de Katsestraat aangekocht. Het gebouw dat voorheen als centrum voor dagbesteding voor verstandelijk beperkten diende, krijgt in de toekomst een multifunctionele bestemming. De SWO gaat een groot deel van het gebouw ontwikkelen met het doel wonen, zorg en dagbesteding te realiseren voor licht dementerende mensen en mensen met een lichamelijke beperking.

 

Daarbij leeft ook de wens om naast de professionele ondersteuning de zorg en de dagbestedingsactiviteiten te laten uitvoeren door mensen uit Oeffelt. In dat verband heeft de SWO het initiatief genomen Zorgcoöperatie De Haven op te richten. Een aantal actieve inwoners wil op deze manier de kracht van het dorp inzetten om te zorgen dat ouderen zolang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven wonen en vervolgens kunnen worden opgevangen in hun vertrouwde Oeffeltse omgeving, waar familie en kennissen hen gemakkelijk kunnen bezoeken.

 

Michel Jansen en Inge Miggiels die met hun bedrijf Aksent een gedeelte van pand huren gaven uitleg over de activiteiten in De Haven. Aksent biedt opvang en ondersteuning aan kinderen en jongeren vanuit de Jeugdwet en (jong)volwassenen en ouderen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. Zij bieden begeleiding in groepsverband, ambulante individuele ondersteuning op maat en beschermd wonen.

Na de presentaties was er gelegenheid het gebouw te bezichtigen. 
 
  09-09-2015: Excursie naar Eindhoven

Woensdag 9 september 2015 vond de jaarlijkse excursie van de OVO plaats.
Dit jaar werd een bezoek gebracht aan Eindhoven waar we onze ogen uitkeken in de winkel/expositieruimte van de Nederlandse ontwerper/industrieel vormgever Piet Hein Eek. Daarna zijn we naar het PSV stadion geweest waar we werden rondgeleid.

Het uitstapje werd afgesloten met een voortreffelijk buffet/diner in het Wapen van Beers.



 
  12-05-2015: Ledenjaarvergadering met bedrijfsbezoek en rondleiding bij Van den Berg   Kappersbenodigdheden

Dinsdag 12 mei 2015 heeft een ledenjaarvergadering met bedrijfsbezoek plaatsgevonden bij
Van den Berg Kappersbenodigdheden in Oeffelt.

De leden werden door Jan, Monique en Martijn van den Berg hartelijk ontvangen.
Na de vergadering was er een interessante bedrijfspresentatie gevolgd door een rondleiding. Kapper Theo Knoop uit Nijmegen was aanwezig om enkele leden op ludieke wijze van een nieuwe coupe te voorzien.


 
  20-11-2014: Sfeerverlichting geplaatst in Lietingsestraat

Afgelopen weekend is de sfeerverlichting geplaatst in de Lietingsestraat te Oeffelt. De sfeerverlichting is mede mogelijk gemaakt door Ondernemersvereniging Oeffelt, Dorpsraad Oeffelt en Stichting Wonen Oeffelt.

De verlichting is sfeervol en geeft de Lietingsestraat en Lietingplein een mooie en warme uitstraling.  In de toekomst hopen we het aantal exemplaren van de sfeerverlichting verder te kunnen uitbreiden.

     
 
Klik op de foto's voor een vergroting


  Klik op de foto's voor een vergroting
  20-11-2014: Ledenvergadering met bedrijfsbezoek en rondleiding bij South-East Motorcycles

Maandag 17 november heeft de ledenvergadering met bedrijfsbezoek plaatsgevonden bij South-East Motorcycles in Heijen.

De eigenaren Twan en Lisetta Grutters hebben vol trots hun bedrijf aan de aanwezige leden kunnen laten zien. We hebben met eigen ogen kunnen zien, dat ze een prachtig bedrijf hebben opgebouwd. Kortom wederom een mooie, gezellige en leerzame avond voor de OVO-leden.
     
 
Klik op de foto's voor een vergroting


  Klik op de foto's voor een vergroting
  12-12-2012: Sfeerverlichting Lietingplein december 2012

 
Klik op de foto's voor een vergroting   Fotograaf: Ed van Alem
     
  15-12-2012: Koninklijke onderscheiding voor Jan van Gelder

Op zaterdag 15 december reikte burgemeester Van Soest de Koninklijke Onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau uit aan de heer Jan van Gelder uit Oeffelt. Dit gebeurde tijdens de festiviteit ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van de carnavalsvereniging ‘De Leemknejers’ uit Oeffelt. De uitreiking vond plaats in de sporthal ‘De Meerkamp’ in Oeffelt.

De heer Ch.J.M. van Gelder heeft in zijn woongemeente Boxmeer (kern Oeffelt) grote maatschappelijke verdiensten binnen het verenigingsleven. Met name zijn bestuursprestaties bij onder andere CV de Leemknejers vormen een imposant takenpakket. Niet alleen het bestuurswerk maar zeker ook de vele daaruit vloeiende taken en activiteiten vervult decorandus met verve. Hij stuurt niet alleen anderen aan maar steekt ook zelf de handen uit de mouwen wanneer iets gedaan moet worden. Door zijn passie voor het maatschappelijk leven wordt hij door velen als een boegbeeld gezien. Hij is door zijn groot netwerk in staat om ‘deuren’ te openen en goede contacten te leggen en te onderhouden.

De heer van Gelder is iemand op wie altijd een beroep gedaan kan worden en die graag klaar staat voor een ander. Hij is een dorpsmens met een groot, warm hart voor het dorp Oeffelt en haar inwoners. Dit blijkt uit zijn belangeloze inzet voor veel verenigingen maar ook voor individuele mensen.

Koninklijke onderscheiding voor Jan van GelderBron: gemeente Boxmeer

 
  06-08-2012: Luchtballonvaart voor winnaars logo quiz OVO

Dinsdag 24 juli zijn de 3 winnaars met introducé opgestegen, vanaf het voetbalveld in Oeffelt, voor een geweldige luchtballonvaart boven Oeffelt en de regio. Het weer was fantastisch, dus ook het uitzicht.

De 3 winnaars hadden vorig jaar, i.v.m. het 10 jarig bestaan van de Ondernemersvereniging Oeffelt, een logo quiz van de deelnemende OVO leden, goed ingevuld. Uit de goede inzendingen heeft destijds Pastor Tullemans deze 3 winnaars getrokken, te weten: Corry Cornelissen, Rick Thijssen en Herman Giesbers.

luchtballonvaart winnaars

Foto: Ed van Alem
 
  27-10-2010: Energiemarkt in het Wapen van Beugen

Maandag 1 november organiseert de gemeente Boxmeer van 19.00-21.00 een energiemarkt in Het Wapen van Beugen.

Je eigen energiecoach
Vanaf half juni tot eind oktober is bij enkele duizenden geselecteerde koopwoningen een brief van de gemeente Boxmeer op de mat gevallen waarin de actie ‘Je eigen energiecoach’ wordt aangekondigd.
Bij woningeigenaren die meedoen, komt een gecertificeerde energie-adviseur thuis langs. Deze adviseur berekent het energielabel van de woning en geeft een maatwerkadvies. Daarna krijgen woningeigenaren het rapport thuis gestuurd met een duidelijk overzicht van de huidige energieprestatie van hun woning en van de terugverdientijden van mogelijke energiebesparende maatregelen. Dankzij de landelijke subsidie is het advies kosteloos.

1700 adviezen
Inmiddels hebben in de gemeente Boxmeer al ruim 1700 huishoudens een maatwerkadvies aangevraagd. Als onderdeel van het project ‘Je eigen Energiecoach’ organiseert de gemeente Boxmeer in samenwerking met het RMB de komende maanden een aantal energiemarkten (in Boxmeer, Beugen, Vierlingsbeek en Overloon).

Energiemarkt voor Oeffelt, Beugen en Rijkevoort
Maandag 1 november vindt in het Wapen van Beugen van 19.00-21.00 een energiemarkt plaats. Tijdens deze energiemarkt kan men vragen stellen aan o.a. een aannemer, een installateur, een energie-adviseur, een leverancier van zonnepanelen en aan de gemeente zelf. Iedereen staat klaar om energiebesparende toepassingen en duurzame energie te laten zien! Ook is informatie over landelijke en provinciale subsidies beschikbaar. Toegang is gratis.

 
  26-10-2010: Wiezoplast wint Duitse verpakkingsprijs met CuliDish

Wiezoplast wint Duitse verpakkingsprijs met CuliDish

Het verpakkingsbedrijf Wiezoplast uit Oss heeft een Duitse verpakkingsprijs ontvangen voor de CuliDish, een verpakkingsschaal voor de magnetron die het mogelijk maakt een volledige maaltijd in één keer optimaal bereiden. De magnetronstraling kan, afhankelijk van het gerecht, per compartiment gedoseerd worden. De applicatie is geschikt voor elk type magnetron. Hierdoor is het concept te gebruiken in de catering, maar ook voor tafeltje-dek-je en in bedrijfs- en schoolkantines, ziekenhuizen, fastfoodketens en supermarkten.

De Deutscher Verpackungspreis is een initiatief van het Deutsche Verpackungsinstitut en wordt in 7 categorieën uitgereikt. Culidish is als één van zeven producten onderscheiden in de categorie verkoopverpakkingen. In die categorie waren 17 producten genomineerd. De prijzen werden op 27 september uitgereikt aan de vooravond van de vakbeurs Fachpack in Nürnberg.

Bron: Frans van de Weijer
 
  25-09-2009: Veiligheidsscan

Veiligheidsscan
Voor kleine bedrijven bestaat sinds 1 september 2009 de mogelijkheid om subsidie te krijgen voor een veiligheidsscan en een gedeeltelijke vergoeding van de eventueel te nemen maatregelen.

Via de volgende link is daar meer informatie over te krijgen:
www.stavoorjezaak.nl

Ook via de volgende twee links is over dit onderwerp meer informatie te verkrijgen: http://www.senternovem.nl/veiligheid-kleinebedrijven/index.asp

http://www.senternovem.nl/sn/actua-liteit.asp?id=304&soort=2

Dag van de duurzaamheid (09-09-2009)
Vanaf 9 september, de Dag van de Duurzaamheid, kunnen MKB-ondernemers zich aanmelden voor en kans maken op een gratis energieonderzoek. Eén van de geselecteerde ondernemers maakt daarnaast kans op een Energie Make-over het eigen bedrijf ter waarde van tienduizend euro. Men hoeft schijnbaar niet meer te doen dan het vermelden van contactgegevens en wat de energierekening bedraagt.

Meer informatie is te verkrijgen via de volgende link:www.energiemakeover.nl
of op 9-9-2009 bellen naar 0800-1155.

Overige programma's en regelingen
SenterNovem is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken. Namens de overheid biedt men een groot aantal regelingen en programma’s  aan op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Deze regelingen zijn bedoeld om bedrijven, overheden, kennisinstellingen en in enkele gevallen ook consumenten te ondersteunen bij duurzame of innovatieve projecten. De ondersteuning die u van SenterNovem krijgt kan bestaan uit financiële steun, advies, kennis of hulp bij het zoeken van partners en contacten in binnen- en buitenland.

Meer informatie over SenterNovem kunt u vinden via de volgende link:
www.senternovem.nl

Als u vervolgens de button "programma's en regelingen' aanklikt krijgt u een alfabetische lijst van de programma's en regelingen.
 
  14-02-2009: Gemeenten waarschuwen voor nepacquisities EHBO-blaadje

De gemeenten Den Helder, Eindhoven en Sint-Michielsgestel (Noord-Brabant) waarschuwen voor de frauduleuze praktijken van een advertentieacquisitiebureau.

EHBO-boekje
In Sint-Michielsgestel zijn enkele meldingen binnengekomen van bedrijven en instellingen die zijn benaderd om een advertentie te plaatsen in een EHBO-boekje van de gemeente. Voor de advertentie moet betaald worden. Sint-Michielsgestel benadrukt dat er geen opdracht is gegeven aan het bedrijf dat zich PR8print noemt.

Ook de ondernemersvereniging in Zeevang (Noord-Holland) heeft een waarschuwing uitgestuurd.
 
  03-10-2008: De Nederlandse Verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2008

De Nederlandse Verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2008 is gewonnen door de CuliDish verpakking van Shieltronics BV. Op dinsdag 30 september 2008 vond de prijsuitreiking plaats tijdens het 7e Nationale Verpakkingsinnovatie Diner in het Holland Casino Utrecht. Juryvoorzitter prof.dr. Onno Omta reikte daar de unieke trofee, met daarin een massief gouden walnoot, uit aan Shieltronics-directeur Frans van de Weijer.

CuliDish is een modulair samen te stellen voedselverpakking bestemd voor gebruik in de magnetron. De verpakking heeft de bijzondere eigenschap de hoeveelheid magnetronenergie die de verschillende maaltijdcomponenten kan bereiken te kunnen reguleren, waardoor salade en vlees tegelijk in de magnetron kunnen. De functionaliteit van het CuliDish concept is enig in zijn soort en wordt door de markt als revolutionair bestempeld. (Frans vd Weijer is lid van de Ondernemersvereniging Oeffelt.)

De Nederlandse Verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2008 is gewonnen door de CuliDish verpakking van Shieltronics BV.

 
  22-04-2008: VAR-aanvraag vereenvoudigd

Voor zelfstandigen zonder personeel (zzp´ers) die al jaren ondernemen, wordt de procedure om een verklaring arbeidsrelatie (VAR) aan te vragen sterk vereenvoudigd.

Het wordt mogelijk om de verklaring voor 2009 digitaal aan te vragen. Bovendien zal de VAR van zzp´ers die deze verklaring al drie jaar achtereen ontvangen, vanaf 2010 automatisch worden verlengd. Alleen als de aard van activiteiten wijzigt, moet u dit actief melden. Dit betekent voor veel zzp´ers dat zij eindelijk af zijn van de jaarlijkse verplichting om een VAR aan te vragen. En daarmee verdwijnt een belangrijke bron van irritatie van ondernemers.

 
  22-04-2008: Bedrijfsopvolging wordt makkelijker

Staatssecretaris De Jager van Financiën heeft aangekondigd dat hij de Wet schenk- en erfbelasting zal aanpakken. De successietarieven zullen omlaag gaan, maar een ander belangrijk punt op zijn agenda is de vereenvoudiging van de bedrijfsopvolging.

Uit onderzoek van het Centrum voor het Familiebedrijf (CFB) blijkt dat ruim de helft van alle familiebedrijven in Nederland zich momenteel bezighoudt met overdracht. Hiervan is eenderde niet goed voorbereid. Wie in aanmerking wil komen voor de fiscaal aantrekkelijke bedrijfsopvolgingsregeling uit de Successiewet moet nu nog aan een groot aantal, vaak complexe voorwaarden voldoen. De Jager wil die voorwaarden vereenvoudigen.

Toch blijft een goede voorbereiding bij bedrijfsopvolging uiterst belangrijk. Als u een familiebedrijf heeft en de kwestie van opvolging speelt op dit moment of gaat in de komende jaren spelen, dan kunt u ter voorbereiding een bezoek brengen aan de website van het CBF. Daar vindt u een groot aantal tips en adviezen.

 
  16-11-2007: Fiscus bereid dga tegemoet te komen

Het ministerie van financiën zal bezien hoe de Belastingdienst een aantal irritaties van directeuren-grootaandeelhouders (dga’s) over hun fiscale positie kan wegnemen. Staatssecretaris De Jager (CDA) heeft dit MKB-Nederland laten weten. De koepel van branches en ondernemersverenigingen had deze herfst gevraagd om een aantal pijnpunten in de fiscale wetgeving te veranderen.

Zo wil MKB-Nederland dat het fictieve salaris dat een dga zichzelf moet toekennen, wordt afgeschaft. Het bedraagt nu minimaal 39.000 euro per jaar, maar als de bv verlies lijdt of weinig winst maakt, komt het bedrijf hierdoor in de problemen.
Ook vindt de organisatie dat de verhuur van onroerend goed aan de eigen bv minder zwaar moet worden belast. Het kan nu oplopen tot 52 procent van de netto-opbrengst. MKB-Nederland vindt verder dat dga’s fiscaal vriendelijker aan hun pensioenopbouw moeten kunnen werken.

 
  12-09-2007: Arbeidsmarkt grootste bedreiging voor economie

De huidige personeelstekorten zetten een rem op de economische groei. Om de groei op peil te houden, moet de arbeidsbemiddeling beter en effectiever gaan functioneren, stelt MKB-Nederland. Er zijn 150.000 werkzoekenden die goed bemiddelbaar zijn, maar niettemin drie tot twaalf maanden zonder baan zitten.. Snellere bemiddeling van deze groep zorgt niet alleen voor meer vervulde vacatures, maar ook voor een daling van de uitkeringslasten, oplopend tot 2 miljard euro per jaar.

 
  25-04-2007: Voorkom naheffingsaanslagen loonbelasting

De belastingdienst is begonnen naheffingsaanslagen loonbelasting op te leggen over tijdvakken in 2007. Het blijkt dat de belastingdienst vaak moet naheffen, omdat zij verkeerde betalingen binnenkrijgt. Controleert u dus of het betalingskenmerk op de acceptgiro betrekking heeft op het juiste tijdvak en vermeld het juiste loonheffingennummer bij de betaling. Op deze manier kunt u veel naheffingsaanslagen en de daarbijbehorende boetes voorkomen.

 
  13-03-2007: Stijging percentage heffings- en invorderingsrente

Het percentage heffings- en invorderingsrente wordt per 1 april verhoogd tot 5%. Voor het eerste kwartaal 2007 geldt een percentage van 4,7%. Belasting te laat betalen wordt dus duurder. Daarentegen kan belasting vooruitbetalen u een aardige rente opleveren. Heeft u bezwaar tegen de berekende heffingsrente? Dan kunt u binnen zes weken na dagtekening van de beschikking bezwaar maken bij de inspecteur. Bezwaar tegen de berekende invorderingsrente moet u (binnen zes weken) bij de ontvanger indienen.

 
  13-03-2007: UWV gaat over op één incassosysteem

In de loop van 2007 gaat UWV gebruikmaken van één enkel incassosysteem. Daarmee gaan er voor u als werkgever een paar dingen veranderen. Zo krijgt u een aparte nota voor te betalen/ontvangen bedragen en herinneringen c.q. aanmaningen. Verder kunt u alleen nog betalen via acceptgirokaart of betalingsopdracht (niet meer per automatische incasso), op rekeningnummer 67.25.35.300 ten name van UWV te Amsterdam (o.v.v. uw aansluitingsnummer). Voor vragen kunt u terecht bij UWV.

 
  13-03-2007: Gratis ondernemingsplan voor startende ondernemers

Wilt u een nieuwe onderneming starten? Dan doet u er goed aan een ondernemingsplan op te stellen. Een dergelijk plan geeft u namelijk inzicht in uw positie, uw doelen en de haalbaarheid van uw idee. Ook externe partijen (zoals de bank) biedt u dan een goed beeld van de onderneming. De Kamer van Koophandel biedt nu een gratis downloadbaar Ondernemingsplan aan. Met dit modelplan kunt u beschrijven en berekenen hoe de onderneming, de markt en de financiën van uw bedrijf eruit zien.

 
  22-02-2007: Baatbelasting vervangen door publiek-private samenwerking

MKB-Nederland wil dat de baatbelasting wordt afgeschaft. Sommige gemeenten misbruiken deze belasting om zaken te financieren waar de lokale overheid zelf verantwoordelijk voor is, zoals het onderhoud van de publieke ruimte. MKB-Nederland heeft nu samen met het Ministerie van Economische Zaken een alternatief opgezet: een fonds Bedrijfsgerichte Gebiedsverbetering (BGV). Hierin spreken ondernemerscollectieven met de lokale overheid doelstellingen af voor hun gebied.

 
  30-11-2006: Eerste Kamer akkoord met
  nieuwe Arbowet

Werkgevers en werknemers krijgen vanaf januari 2007 meer mogelijkheden om samen afspraken te maken over hoe werknemers zo veilig en gezond mogelijk hun werk kunnen doen. De nieuwe Arbowet, waar de Eerste Kamer mee akkoord is gegaan, geeft sociale partners ruimte om het arbobeleid goed aan te laten sluiten op specifieke werksituaties in sectoren of bedrijven.

Als de wet ingaat, schrijft de overheid niet meer tot in detail voor aan welke eisen ondernemingen moeten voldoen. Wel zijn er zogenoemde doelvoorschriften, waarin staat wat het beschermingsniveau moet zijn. Bijvoorbeeld dat als een werknemer wordt blootgesteld aan een geluid van 85 decibel of meer, dan moet de werkgever beschermende maatregelen nemen. Werkgevers en werknemers kunnen per sector regelen hoe ze dat bereiken. In discotheken waar werknemers langdurig worden blootgesteld aan harde muziek, zullen partijen andere maatregelen nemen dan op werkplekken waar zo nu en dan met lawaaierige machines wordt gewerkt.

Vakbonden en werkgeversorganisaties leggen de afspraken die zij in de verschillende sectoren maken, vast in zogenoemde arbocatalogi. Daarin kunnen bedrijven vervolgens opzoeken op welke manieren en met welke middelen zij hun werknemers voldoende kunnen beschermen. Omdat werkgevers en werknemers het arbobeleid samen invullen, krijgt het binnen de ondernemingen meer draagvlak, verwacht demissionair staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Voor ondernemers is de nieuwe Arbowet financieel voordelig. Doordat het aantal arboregels is verminderd, besparen ze jaarlijks in totaal 99 miljoen euro.

De komende periode worden alle partijen die te maken krijgen met de nieuwe Arbowet op de hoogte gebracht van de veranderingen via een campagne. Die bestaat onder andere uit voorlichtingsbijeenkomsten, advertenties in dag- en weekbladen en radiospotjes. De website www.arbonieuwestijl.nl is al in de lucht.

 
  21-06-2006: Verplichte werkgeversbijdrag
  kinderopvang
Minister De Geus wil per 1 januari 2007 een verplichte werkgeversbijdrage voor de kosten van kinderopvang invoeren (zie ook OS nr. 64). Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 35% van de werknemers geen of een onvoldoende bijdrage krijgt van de werkgever voor de kosten van de kinderopvang. De verplichte bijdrage wordt bij de werkgevers geheven door een toeslag op de WW-premie. De werkgevers worden hiervoor elders gecompenseerd, zodat de verplichte bijdrage voor hen geen hogere lasten betekent.
 
  21-06-2006: Werkgevers kunnen WGA-risico   tien jaar zelf dragen
Vanaf 2007 kunt u, als werkgever, ervoor kiezen het WGA-risico (Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) van uw werknemers tien jaar lang voor eigen rekening te nemen. Dat betekent dat u de uitkering dan zelf betaalt of dit risico verzekert bij een particuliere verzekeraar. Door het risico zelf te dragen worden werkgevers en particuliere verzekeraars gestimuleerd om gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers weer zo snel en volledig mogelijk aan het werk te krijgen.
 
  21-06-2006: Eerste Kamer verwerpt   wetsvoorstel concurrentiebeding
Eindelijk is er duidelijkheid: de Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de regeling voor het concurrentiebeding verworpen. Het wetsvoorstel bevatte o.a. een beperking van de duur van het beding tot max. een jaar en een (verplichte) vergoeding van de werkgever aan de werknemer in ruil voor het beding. De Senaat vindt echter dat het voorstel kwalitatief onder de maat is en leidt tot grotere rechtsonzekerheid. Al met al betekent dit dat de huidige regeling gewoon blijft bestaan.
 
  10-05-2006: Kennismakingsbijeenkomst
  KoGeBO
De leden van de OVO ontvangen deze week een uitnodiging voor de voorlichtings- en kennismakingsbijeenkomst van de KoGeBo. De bijeenkomst wordt gehouden op woensdag 31 mei 2006 om 19.30 uur in zaal Concordia, Vrijthof 1 te Vierlingsbeek. Deze bijeenkomst is bedoeld om één en ander nader toe te lichten en de voortgang te bespreken van een vijftal projecten van collectieve inkoop die nader zijn uitgewerkt en waarvan middels een enquete de belangstelling is gepolst.
Tevens zijn op deze avond het nieuwe College en de nieuwe Raad van de gemeente Boxmeer uitgenodigd om hun visie over ondernemend Boxmeer te geven middels een reactie op een aantal voor te leggen stellingen. Na de bijeenkomst heeft u de gelegenheid om nader kennis te maken en te netwerken. Uw aanwezigheid wordt zeer op prijs gesteld.
 
  25-04-2006: Enquete KoGeBo

Inmiddels hebben alle leden van de Ondernemersvereniging Oeffelt een enquete van de KoGeBo ontvangen. Wilt u zo vriendelijk zijn deze enquete voor 30 april 2006 ingevuld te retourneren aan het secretariaat van de KoGeBo te Boxmeer.

Tevens willen wij u nogmaals attenderen op de bijeenkomst die gehouden wordt op woensdagavond 31 mei a.s. U ontvangt daar nog nader bericht over.

 
  22-02-06: KOGeBO: Koepel van verenigingen
Koepelorganisatie Ondernemersverenigingen Gemeente Boxmeer, kortweg KOGeBO, is de nieuwe organisatie en spreekbuis voor alle ondernemers, van winkelier tot industrieel.

Bij de oprichting zijn aangesloten Ondernemersvereniging Regio Overloon en Vierlingsbeek, Ondernemersvereniging Oeffelt, BOC (Boxmeerse Ondernemersclub) en Horecavereniging gemeente Boxmeer.

Onafhankelijk voorzitter is Henk van der Geest uit Boxmeer, secretaris en penningmeester is Dorien Schrijen uit Boxmeer.

De doelstellingen van de KOGeBO zijn onder andere betere belangenbehartiging. Dé spreekbuis voor ondernemers. Verbeteren door samenwerken. Met één gemeenschappelijke visie in gesprek gaan met gemeente of provincie. Groter draagvlak bij de leden van de vier aangesloten ondernemersverenigingen.

Binnenkort volgt meer informatie over de KOGeBO.

 
  08-02-06: WOZ-waarde vanaf 2007 elk jaar   vastgesteld
Gemeenten stellen vanaf 2007 elk jaar opnieuw de WOZ- waarde van woningen en bedrijven vast. Tot nu toe gebeurde dat elke vier jaar. Volgens het kabinet heeft dit als voordeel dat u niet meer na vier jaar met enorme waardeontwikkelingen wordt geconfronteerd. De WOZ-waarde is onder andere bepalend voor het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting, de hoogte van de onroerende zaakbelasting en de waterschapslasten.
 
  08-02-06: Kamer wil werkgever dwingen te   investeren in personeel
Waarschijnlijk wordt in het nieuwe WW-stelsel scholing ingebouwd in de voorwaarden bij ontslag. Een kamermeerderheid wil u als werkgever dwingen te investeren in om- en bijscholing van uw personeel. Doet u dat niet, dan wordt het lastig om een ontslagvergunning te krijgen als u die voor één van uw werknemers aanvraagt. Aan de andere kant moet een werknemer die niets doet aan aangeboden scholing makkelijker kunnen worden ontslagen.
 
  16-12-05: Enkele besproken items   ledenvergadering
Op woensdag 7 december heeft een ledenvergadering plaatsgevonden, waarbij enkele punten zijn besproken waarop u spoedig dient te reageren. Elk lid ontvangt binnenkort een brief, met uitnodiging en reactieformulier. Gaarne dit reactieformulier voor 31 december 2005 inleveren. Tevens is er een gastspreker geweest welke heel interessante informatie vertelde over de nieuwe zorgverzekering en wia (wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). U kunt de presentatie (hand-out) schriftelijk ontvangen om alles nog eens rustig na te lezen. Stuur hiervoor een e-mail naar: info@ov-oeffelt.nl met uw verzoek en gegevens. Eerst volgende bijeenkomst is de jaarlijkse nieuwjaars-bijeenkomst op 7 januari 2006. Meldt u hiervoor tijdig aan.
 
  20-09-05: Excursie

Op maandag 12 september 2005 hebben een 40-tal leden van de Ondernemersvereniging Oeffelt een interessante en gezellige excursie gehad in Sliedrecht en Rotterdam.

Er is die dag een bezoek gebracht aan het bedrijf Dieseko van Joost Bömer, waar we om 10.15 uur ontvangen werden met koffie en gebak. Door Joost werd een presentatie gehouden en een film gedraaid waarin duidelijk werd uitgelegd wat zijn bedrijf en de andere bedrijven in de holding zoal doen. Het was indrukwekkend om te zien waar zij zich zoal mee bezig houden. Na de presentatie hebben wij een rondleiding door het bedrijf gehad en een demonstratie gezien van een trilblok die een damwand in de grond kon trillen en deze, indien nodig, er ook zo weer uit de grond kon halen...

Lees verder »

Excursie van de ondernemersvereniging Oeffelt

 
 
  25-04-2007: Erfenissen leveren fiscus opnieuw meer op

De totale opbrengst van de successierechten is vorig jaar gestegen naar ruim 1,8 miljard euro, zeven procent meer dan in 2005, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. U kunt uw nalatenschap verkleinen door tijdens uw leven uw kinderen al schenkingen te doen. Op die manier betalen zij straks minder successierechten. Een voorbeeld is het doen van een ‘papieren schenking’. U houdt het geschonken bedrag in uw portemonnee en kunt er dus nog over beschikken, maar u maakt wel gebruik van de vrijstellingen van het schenkingsrecht.

 
  23-03-2007: Nieuwe APV vastgesteld

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is lokale regelgeving vastgelegd. In het kader van deregulering (vereenvoudiging en vermindering van regels en voorschriften) heeft het college besloten een nieuwe APV op te stellen.

Voor de nieuwe APV is gebruik gemaakt van het model, dat door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is opgesteld. Naast enkele wijzigingen van redactionele aard, zijn er ook wijzigingen door gewijzigde inzichten.

De belangrijkste zijn:

  • Het wijzigen van de vergunningplicht voor bepaalde soorten evenementen, zoals buurt- en straatfeesten.
  • Het vervallen van de vergunningplicht voor geldinzamelingen voor plaatselijke verenigingen en stichtingen, alsmede voor de organisaties die voorkomen op het landelijk collectenrooster.
  • Het vervallen van de horecaexploitatie-vergunning.
  • Het schrappen van diverse artikelen in verband met het dereguleren van regelgeving daar waar dat mogelijk is. Bijvoorbeeld op gebied van dienstverlening wordt het mogelijk om zonder vergunning diensten aan te bieden zoals containerreiniging, glazenwassen of scharen slijpen. Voor het plaatsen van bijenkorven bepaalt de APV nu nog waar dat mag en wat bijvoorbeeld de afstand tot de omwonenden of de weg moet zijn.
  • Gelijktijdig met de vaststelling van een nieuwe APV wil de burgemeester besluiten nemen om een aantal evenementen en/of activiteiten vrij te stellen van de vergunningplicht. Het gaat daarbij onder meer om buurt- en straatfeesten (tot 100 deelnemers), bepaalde evenementen, activiteiten of wedstrijden in gebouwen of op bepaalde terreinen, wandeltochten, St. Maartensoptochten, intocht Sint Nicolaas, speurtochten en dergelijke. Bepaalde evenementen en/of activiteiten zullen nog wel gemeld moeten worden.

De APV gaat over de leefwereld van de inwoners en ondernemers. Het college vindt het daarom wenselijk om de inwoners en ondernemers in kennis te stellen van de wijzigingen en om met hen daarover van gedachten te wisselen. Bijgaand treft u daarom de volgende documenten aan:

  1. de ontwerpverordening
  2. het ontwerp raadsbesluit
  3. het ontwerp raadsvoorstel
  4. het ontwerp vrijstellingsbesluit buurt- en straatfeesten
  5. het ontwerp vrijstellingsbesluit wandeltochten e.d.
  6. het ontwerp vrijstellingsbesluit sportwedstrijden in en op sportaccommodaties
  7. het ontwerp vrijstellingsbesluit schoolactiviteiten
  8. het ontwerp vrijstellingsbesluit evenementen in horecabedrijven
  9. het ontwerp vrijstellingsbesluit culturele activiteiten in bouwwerken
  10. de openbare bekendmaking

(u heeft Adobe Reader nodig om deze documenten te kunnen openen/lezen)

Op 8 maart a.s. start de algemene inzagetermijn en kunnen belanghebbenden gedurende zes weken schriftelijk reageren. Ook u kunt van deze mogelijkheid gebruik maken.

De planning is, dat de gemeenteraad eind mei/begin juni de nieuwe APV zal gaan behandelen, zodat de nieuwe APV begin juli in werking kan treden.

Voor nadere informatie over de toegezonden documenten kunt u contact opnemen met Govert Teunissen van de afdeling Ruimtelijk Beheer. Hij is van maandag tot en met donderdag bereikbaar op telefoonnummer 0485-585883. Zijn emailadres is: g.teunissen@boxmeer.nl

 
  01-03-2007: Uitnodiging informatie-avond collectieve inkoop

De besturen van de OVO en de KoGeBo (Koepelorganisatie ondernemersverenigingen gemeente Boxmeer) nodigen alle ondernemers van de gemeente Boxmeer uit voor een informatie-avond betreffende collectieve inkoop (denk aan: energie, telefonie, afvalverwerking e.d.). Deze informatie-avond wordt gehouden op donderdagavond 15 maart 2007 om 20.00 uur in Zalencentrum Concordia te Vierlingsbeek. Deze avond is een vervolg op de bijeenkomst eind mei 2006. Nu zijn de zaken uitgewerkt en worden er concrete voorstellen gedaan. Er zijn interessante voordelen te behalen... Zorg dat u er bij bent en noteer de datum alvast in uw agenda. Een officiële uitnodiging volgt nog.

 
  22-02-2007: Handboek Loonheffingen 2007 te downloaden

Het Handboek Loonheffingen 2007 staat sinds kort op de website van de belastingdienst. U kunt de verschillende hoofdstukken van het Handboek Loonheffingen 2007 downloaden.
Dit is het handboek van januari 2007. Eventuele nieuwe informatie uit de mededelingen van januari 2007 is hierin dus niet verwerkt. In deze mededelingen vindt u onder andere informatie over de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ en over te veel betaalde basispremie WAO/WIA in 2006.

 
  22-02-2007: Vrij verkeer voor Oost-Europese werknemers mogelijk

Nederland kan per 1 maart 2007 de grenzen voor werknemers uit de nieuwe EU-landen openen (Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije, Tsjechië, Polen en Slovenië). Dit betekent dat u voor deze werknemers dan geen tewerkstellingsvergunning meer nodig heeft. Volgens de Staatssecretaris van SZW is de situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt zodanig dat dit gewenst is. De Tweede Kamer moet hierover echter nog een besluit nemen. Kijk hier voor meer informatie.

 
  22-02-2007: Korting op roetfilters voor diesels

Dieselauto’s stoten veel meer schadelijke roetdeeltjes uit dan benzineauto’s. Door het plaatsen van een roetfilter wordt bijgedragen aan een schonere lucht. Laat u in uw personenauto of bestelauto een roetfilter inbouwen? Dan komt u in aanmerking voor 500 euro korting. De kosten van een roetfilter liggen met de subsidie tussen de 50 en 300 euro. Voor een overzicht van de auto’s waarvoor het roetfilter beschikbaar is en de lijst van inbouwstations kunt u hier kijken.

 
  22-02-2007: Werkloosheid weer afgenomen

De seizoengecorrigeerde werkloosheid bedroeg in de periode november 2006-januari 2007 gemiddeld 380.000 personen. Dit is 12.000 minder dan in de periode oktober-december 2006. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. In de periode november 2006-januari 2007 was 5% van de beroepsbevolking werkloos. Een jaar eerder was dit nog 6,1%. Met name in de leeftijd van 25 tot 44 jaar daalt de werkloosheid al langere tijd, maar nu neemt het aantal werklozen onder de 45-plussers ook gestaag af.

 
  03-01-2007:UWV werkt voortaan met
  burgerservicenummer

Het UWV gaat vanaf 1 januari 2007 met het burgerservicenummer (BSN) werken. Op formulieren en documenten zal het sofinummer vervangen worden door het burgerservicenummer. De nummers zijn gelijk maar het BSN wordt veel breder toegepast. Als u al een sofinummer heeft, wijzigt dit automatisch in een BSN. Niet alle overheidsinstanties en andere organisaties schakelen tegelijkertijd over op het BSN.

 
  03-01-2007: (Belasting)cijfers 2007 op een
  rijtje

Het Ministerie van Financiën heeft de nieuwe belastingcijfers voor het jaar 2007 bekendgemaakt. De exacte bedragen en percentages voor dit jaar vindt u hier. Ook op het gebied van de sociale verzekeringen veranderen veel bedragen. Uitkeringen als de AOW, ANW, WW, WIA, WAO en Wajong gaan bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2007 omhoog. U kunt hier klikken voor het overzicht.

 
  08-11-2006: Oprichting BV eenvoudiger
  voor kleine ondernemer (wetsvoorstel)
De regels voor BV’s worden eenvoudiger en flexibeler. Hierdoor wordt het voor kleinere en startende ondernemers eenvoudiger om voor deze rechtsvorm te kiezen. Overweegt u een BV op te richten? Dan moet u op dit moment nog een startkapitaal van € 18.000 inbrengen. Deze eis vervalt binnenkort. U kunt in het nieuwe systeem zelf kiezen welk bedrag u bij oprichting wilt inbrengen. Ook de verplichte blokkeringregeling, de bankverklaring en de accountantsverklaring bij inbreng in natura worden afgeschaft.
 
  21-06-2006: Jaarrekeningen digitaal naar   Belastingdienst, CBS en KvK
Vanaf 2007 kunt u uw jaarrekening digitaal aanleveren bij de Belastingdienst, het CBS en de Kamers van Koophandel. De overheid en een aantal  marktpartijen introduceren hiervoor een Nederlandse XBRL-taxonomie. De taxonomie is te vergelijken met een woordenboek waarin alle gegevens voor de jaarrekening, fiscale aangiftes en statistiekopgaven zijn opgenomen. Hierdoor kunt u alles in één keer aan de verschillende instanties aanleveren.
 
  21-06-2006: Economie groeit 2,9% in eerste
  kwartaal 2006

Heeft u thuis iemand rondlopen die, maximaal drie dagen per week, in en rondom uw huis klussen voor u doet? Dan hoeft u daarvoor geen premies en loonbelasting af te dragen. Dat heeft het kabinet onlangs besloten. Voor huishoudhulpen geldt nu al de zogenoemde ‘huishoudhulpregeling’ waarbij de opdrachtgever geen premies en loonbelasting hoeft af te dragen als de hulp maximaal twee dagen per week werkt. Deze regeling wordt vervangen door de ruimere regeling 'diensten aan huis'.

 
  21-06-2006: Ziekteverzuim blijft afnemen

Het ziekteverzuim van werknemers neemt de laatste jaren af en lijkt bovendien minder vaak een gevolg van de arbeidsomstandigheden. Een kwart van al het ziekteverzuim van werknemers is het gevolg daarvan. Dit blijkt uit de Arbobalans 2005. Volgens de Arbobalans is het ziekteverzuim in de particuliere sector gedaald van 5,2% in 2002 tot 4,6% in 2004. Werkdruk en werkstress zijn de belangrijkste oorzaken van werkgebonden verzuim.

 
  17-05-2006: Economie groeit 2,9% in eerste
   kwartaal 2006

De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van 2006 flink gegroeid. Het bruto binnenlands product (BBP) was 2,9% hoger dan vorig jaar. Dat is de hoogste groei in ruim vijf jaar. Ook de werkgelegenheid neemt steeds sneller toe. Er waren 85.000 banen meer dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de eerste raming van de kwartaalrekeningen van het CBS. De export en de flink toegenomen consumptie van huishoudens leverden de belangrijkste bijdrage aan de verder aantrekkende economische groei.

 
  25-04-2006: Regels voor ondernemers
  worden eenvoudiger

Het kabinet heeft onlangs aangekondigd verschillende (belasting)regels voor ondernemers te vereenvoudigen. Zo mag u de boekhouding elektronisch gaan bewaren, komen in alle gemeenten dezelfde brandvoorschriften, wordt de Arbo-wet vereenvoudigd en gaat de frequentie van de APK-keuring omlaag. Daarnaast worden de belastingregels voor geschenken en andere vormen van loon in natura eenvoudiger.

 
  25-04-2006: Nieuwe Arbeidstijdenwet op
  komst

Vorige week is het Wetsvoorstel vereenvoudiging arbeidstijdenwet in de Tweede Kamer ingediend. Hierin staan nog maar vier regels over de maximum arbeidstijd. De huidige wet kent nog twaalf verschillende regels. Verder verdwijnen de aparte regels voor overwerk en worden afspraken over pauzes een zaak van werkgevers en werknemers. De nieuwe wet, die in 2007 zou moeten ingaan, beperkt zich zoveel mogelijk tot regels voor de bescherming van de veiligheid, gezondheid en welzijn van de werknemer.

 
  08-02-06: Bijtelling over BPM-vrije   accessoires vanaf 2006

Heeft u een auto van de zaak? Dan mag u voor de jaren 2004 en 2005 de waarde van BPM-vrije accessoires buiten beschouwing laten bij de aangifte inkomstenbelasting. Voor ondernemers geldt dit ook voor de BTW-correctie. Vanaf 1 januari 2006 valt het privé-gebruik van de auto van de zaak onder de loonbelasting. Er moet 22% van de oorspronkelijke cataloguswaarde (inclusief de BPM-vrije accessoires) van de auto bij het loon worden geteld als daarmee meer dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden.

 
  08-02-06: Verlaagd BTW-tarief kappers en   schilders tot 2010

Dankzij een akkoord in de Europese Unie kan het lage BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten blijven bestaan. Na een week van intensieve besprekingen is Polen alsnog akkoord gegaan, zodat voor de komende vier jaar het tarief van 6% is gegarandeerd. Voor Nederland gaat het om schoen- en fietsenherstellers, kappers, kleermakers, schilders en stukadoors. Zou het experiment niet worden verlengd, dan zou vanaf januari 2006 het hoge tarief van 19% weer gaan gelden.

 
  11-11-05: Eerste Kamer stemt in met Wet
  werk en inkomen naar arbeidsvermogen

De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met de WIA, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen van minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De WIA is de opvolger van de huidige WAO (uit 1967). De nieuwe wet gaat in op 1 januari 2006. De Wet WIA legt het accent op wat mensen nog wel kunnen in plaats van wat zij niet meer kunnen... Lees verder »

 
  15-06-05: Ontslagrecht

Ontslagrecht maakt werkgever huiverig voor nieuw personeel

Het huidige ontslagrecht remt de flexibiliteit op de arbeidsmarkt en daarmee de economische ontwikkeling. Werkgevers durven uit angst voor lange en lastige procedures en hoge ontslagvergoedingen geen nieuw personeel aan te nemen. Dit blijkt uit een enquête van TNS-NIPO in opdracht van MKB-Nederland. Voorzitter Loek Hermans presenteerde de uitkomsten dinsdag tijdens de jaarlijkse Zomerborrel in Den Haag.

 
  13-06-05: MKB-barometer

MKB-barometer: stemming is wisselvallig

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (mkb) zegt zich voor te bereiden op economisch herstel. Ondernemers hebben stevig gesaneerd en hun bedrijven staan en financieel beter voor.

Maar de vraag uit de markt blijft nog achter. Dit blijkt uit het 59e TNS-NIPO-panelonderzoek dat MKB-Nederland dinsdag presenteert.

 
  18-04-05: Akkoord Arbowet

Eerste Kamer akkoord met wijziging Arbowet

De Arbowet wordt per 1 juli 2005 gewijzigd. De Eerste Kamer is de afgelopen week akkoord gegaan met een wetsvoorstel die werkgevers meer vrijheid geeft bij de inkoop van arbodeskundigheid.
Werkgevers zijn vanaf 1 juli 2005 niet meer verplicht om zich aan te sluiten bij een gecertificeerde arbodienst. Bedrijven mogen met instemming van de werknemers zelf de preventie en begeleiding van ziekteverzuim regelen of een andere partij hiervoor inschakelen. Ook verzekeraars en reïntegratiebedrijven mogen arbodiensten gaan aanbieden.

Als de werkgever ervoor kiest om verzuim zelf te organiseren, moet hij er wel voor zorgdragen dat Arbo-dienstverlening met voldoende kennis van zaken wordt aangepakt. Zo zal er altijd een contract moeten zijn met een bedrijfsarts voor begeleiding van ziekteverzuim.

Daarnaast wordt de verplichte Risico- Inventarisatie en –Evalautie (RIE) vanaf 1 juli 2005 voor kleine bedrijven minder streng. De RIE bestaat uit een inventarisatie van de risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn. Voor ondernemingen met minder dan 10 medewerkers die werken met een branche-of sector RIE mag de verplichte toets bij de Arbodienst achterwege blijven. Voor ondernemingen met minder dan 26 werknemers die met een sector RIE Checklist werken, volstaat een eenvoudige toets en blijft een kostbaar bedrijfsbezoek achterwege.

 
  21-03-05: Prijsuitreiking eindejaarsactie

Op maandag 24 januari 2005 heeft in de PLUS-supermarkt in Oeffelt de prijsuitreiking plaatsgevonden van de eindejaarsactie van de Ondernemersvereniging Oeffelt. In de laatste twee weken van december 2004 konden de inwoners van Oeffelt een formulier invullen, welke in de Heraut afgedrukt was, waarop een lotnummer stond en het verzoek om een nieuwjaarswens in te vullen en dit formulier in te leveren.

Klik hier voor een vergroting
Foto: Ingrid te Bergen

Vele inwoners hebben meegedaan aan de actie en uit de inzenders zijn tien gelukkige prijswinnaars getrokken. De winnaars hebben allen, uit handen van de secretaris Robert Kersten, een waardebon van € 25,00 ontvangen, welke inleverbaar is bij één van de deelnemende ondernemers. Tevens ontvingen de winnaars, uit handen van be-stuurslid Wim Repkes, een mooie bos bloe-men. De prijzen en bloemen zijn beschikbaar gesteld door de leden van de Ondernemers-vereniging Oeffelt. De winnaars van de einde-jaarsactie zijn:

  • Dhr. P. van Bergen
  • Mevr. C. Theunissen
  • Dhr. P. Verbiesen
  • Mevr. M. de Haas
  • Dhr. T. Coenen
  • Mevr. J. Kaak-de Haas
  • Mevr. M. van Elst
  • Mevr. R. van Bruggen
  • Mevr. R. Jansen
  • Mevr. M. Derks.

Een greep uit de nieuwjaarswensen: “Hopelijk zal Oeffelt een bloeiende kern blijven, mede door alle Oeffeltse bedrijven.”
“Vriendschap en vertrouwen, mensen om je heen waar je op kunt bouwen,
dan ben je nooit alleen er is liefde en warmte om je heen.”

 
  21-03-05: Herhalingscursus BHV

Op 21 februari 2005 heeft in de zaal van de Nieuwe Wijngaard te Oeffelt de herhalings-cursus bedrijfshulpverlening plaats gevonden. Tijdens de cursusdag, die om 08.00 uur begon, werden de onderwerpen: eerste hulp; communicatie; beperken en bestrijden van een beginnende brand; ontruiming, bespro-ken.

De deelnemers hebben bij het volgen van deze cursusdag voldaan aan de jaarlijkse eis tot het volgen van de herhaling BHV.

 
  21-03-05: Welkomsborden

Tijdens de gesprekken, welke afgevaardigden van de ondernemersvereniging Oeffelt maandelijks met de gemeente hebben, is wederom gesproken over de wens om welkomsborden te plaatsen nabij de uitvals-wegen van Oeffelt.

Inmiddels zijn door het bestuur diverse offertes opgevraagd voor de aanschaf van vier van dergelijke borden. Deze offertes dienen ook nog besproken te worden met de gemeente i.v.m. een financiële bijdrage en het akkoord voor het plaatsen van dergelijke borden.

 
  07-07-05: WIA

WIA: wat verandert er voor de werkgever?

De WAO
Op 1 januari 2006 vervangt de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) de WAO. Blijvend volledig arbeidsongeschikten komen dan in aanmerking voor een uitkering en gedeeltelijk arbeidsgeschikten krijgen alleen een uitkering als zij voldoende werken. Werknemers die door hun arbeidshandicap minder dan 35% loon derven, komen in het geheel niet in aanmerking voor een uitkering. Zij blijven in principe in dienst bij hun werkgever. Wat betekent dit voor u als werkgever?

Uw werknemer wordt langdurig ziek, wat nu?
Sinds 1 januari 2004 moet u uw werknemer bij langdurig ziekteverzuim in principe maximaal twee jaar lang loon doorbetalen. Daarbij bent u alleen in het eerste ziektejaar verplicht hem ten minste het minimumloon te betalen. Dit geldt dus niet meer voor het tweede ziektejaar.
U moet samen met uw werknemer uw uiterste best doen om de werknemer zo snel mogelijk weer aan de slag te krijgen. Doet u dit niet, dan volgen er sancties.
Een eventuele aanvraag voor de WAO gebeurt in principe aan het einde van het tweede ziektejaar. In bepaalde gevallen kan een keuring al eerder dan na twee jaar ziekte plaatsvinden. Het gaat dan alleen om mensen die niet meer kunnen werken en waarbij het volledig duidelijk is dat enige kans op herstel niet meer aan de orde is.

1 januari 2006: uw werknemer is al twee jaar ziek
Als uw werknemer op 1 januari aanstaande al twee jaar ziek is, alle inspanningen van u en uw werknemer om weer aan de slag te gaan ten spijt, dan volgt een keuringdoor het UWV. Het UWV kijkt eerst naar wat uw werknemer nog kan. Alleen bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid bestaat er recht op een uitkering van 70% van het laatstverdiende loon (dit is aan een maximum gebonden). Een werknemer is volledig en duurzaam arbeidsongeschikt als hij niet meer dan 20% van zijn laatstverdiende loon kan verdienen en als hij ook niet meer beter kan worden.

Voor meer of minder dan 35% arbeidsongeschikt
Het maakt nogal een verschil of uw werknemer voor meer of minder dan 35% arbeidsongeschikt is. Als uw werknemer in het nieuwe stelsel minder dan 35% loonverlies heeft, moet u hem in beginsel in dienst houden. U en uw werknemer moeten er alles aan doen om de werknemer aan het werk te houden.
Is het loonverlies van uw werknemer meer dan 35% is, dan is hij gedeeltelijk arbeidsgeschikt. Uw werknemer kan in het nieuwe stelsel in aanmerking komen voor een nieuwe regeling, de zogeheten Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA). Deze regeling heeft als uitgangspunt dat (meer) werken moet lonen. Als uw werknemer ondanks zijn arbeidshandicap werkt, heeft hij in principe recht op een loonaanvulling tot zijn 65e verjaardag. Hij moet dan wel in voldoende mate werken (tot minimaal 50% van wat hij nog kan verdienen). De hoogte van de loonaanvulling bedraagt 70% van het verschil tussen zijn laatstverdiende loon en het volledige loon dat de werknemer nog kan verdienen. Wat betreft de uitvoering heeft het kabinet in maart vorig jaar al besloten u de keuze te laten om het risico van gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid van uw werknemer zelf te betalen dan wel te verzekeren bij een private verzekeraar. Als u geen keuze maakt, geldt de publieke verzekering die door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) wordt uitgevoerd. In 2006 geldt deze keuzevrijheid alleen voor grote werkgevers. Dat zijn organisaties met meer dan 25 werknemers in dienst. Het UWV blijft in alle gevallen de keuring verrichten. Als u bij het UWV blijft, gaat u een premie betalen waarvan de hoogte afhangt van het aantal gedeeltelijk arbeidsgeschikte werknemers in uw bedrijf. Ondernemingen met relatief minder gedeeltelijk arbeidsgeschikten betalen een lagere premie.

(Bron: Ministerie van SZW)

 
  19-10-05: RI&E formulieren

Kent u alle risico’s? Ook die voor uw personeel en uw materieel? Met een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) zet u deze risico’s op een rij. Zo kunt u ze gericht aanpakken! De RI&E is niet ingewikkeld. Wel verplicht voor iedere ondernemer met personeel!

Gelukkig hoeft u het niet alleen te doen.

Klik hier voor de formulieren. Succes ermee!

 
  16-12-05: Enkele besproken items   ledenvergadering
Op woensdag 7 december heeft een ledenvergadering plaatsgevonden, waarbij enkele punten zijn besproken waarop u spoedig dient te reageren. Elk lid ontvangt binnenkort een brief, met uitnodiging en reactieformulier. Gaarne dit reactieformulier voor 31 december 2005 inleveren. Tevens is er een gastspreker geweest welke heel interessante informatie vertelde over de nieuwe zorgverzekering en wia (wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). U kunt de presentatie (hand-out) schriftelijk ontvangen om alles nog eens rustig na te lezen. Stuur hiervoor een e-mail naar: info@ov-oeffelt.nl met uw verzoek en gegevens. Eerst volgende bijeenkomst is de jaarlijkse nieuwjaars-bijeenkomst op 7 januari 2006. Meldt u hiervoor tijdig aan.
 
 
 
 
 
  NETonline Internetservice - www.netonline.nl